Jump to content

Swedish Radio phraseology request


Dragoljub Blagojevic (1354139)

Recommended Posts

Dragoljub Blagojevic (1354139)

Hejsan alla!
Har påbörjat min träning för LAPL certifikat och jag lär behöva kunna prata på svenska när jag flyger så jag behöver få in mig lite övning. Är det för mycket och be om hjälp kring detta från controllers sida ;) Dvs. några här som är villiga och lära sig svenska versionen också? Om så fallet, vilka är ni så att jag vet var jag ska flyga/fokusera!

Hälsningar,

Drago

Link to comment
Share on other sites

Martin Loxbo (811805)

Du kan räkna med att om du flyger i Sverige så kan flygledaren svensk fraseologi. :)

Enda undantaget är att vi har någon enstaka (ingen nämnd ingen glömd) som inte är svensk och därför håller sig till engelska.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dragoljub Blagojevic (1354139)

Kul att veta! Kommer då flyga mycket mer aktivt på svenska då, bara ATC visar lite tålamod då jag fortfarande lär mig :P (den svenska v. alltså)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Helge Hüttenrauch (898371)

Hej Dragoljub,

Martin har (tidigare) lagt ut en hel del bra information som hjälpte mig (även om jag personligen föredra Engelska...) -- just i fall du har inte hittat det själv ännu (kan finnas mer som jag har glömt...):

Ha kul + Lycka Till!

Helge

 

(PS: leder kanske för långt/offf-topic/annan diskussion, men jag måste erkänna att jag har lite extra ögon på utkik när det inte pratas Engelska (eller ett språk jag förstår) rund omkring mig i luftrummet; upplevde det främst i Spanien/Frankrike...; stöda inte riktigt direkt min situation awareness känns det som...).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

When visiting this site, only cookies that are strictly necessary for you to use the website is being used, unless you have provided further consent. Read more in our Privacy Policy