Jump to content
Sign in to follow this  
Martin Tornberg

[27 Mar, 17-21z]Staffing - Scandinavian Mountains Airport Fly-In

Recommended Posts

We will this time have a Fly-In on a Friday evening. Due to the many events the following Saturdays and Sundays, this event had to happen on a Friday evening unless we want to wait for this event forever. So this coming Friday we will have an event at the all new ESKS airport. 

If you want to join in, sign up here. Staffing is published later on this week by anyone that volounteers to do that task. :)

Har märkt på sistone att varken simbrief, pfpx eller vroute är superbra på att leverera korrekta rutter. Man hamnar oftast en bra bit ifrån både INBES o/e NISGO. (typ GEVRU el DIKVI) Vi kanske ska tillverka några bättre rutter för att slippa få ett "öööhhh va?" som svar när man ger dct NISGO eller motsvarande till alla :D

Vet inte om ARS DCT NISGO är valid från Arlanda tex, men det blev valid från Bromma

KOGAV L77 BOR NISGO hittade jag nåt om nu iofs
NEGIL M852 OGIRO INBES borde funka från ESGG

EDIT: jag är tillgänglig förresten! om det inte behövs så flyger jag gärna annars!

On 23/03/2020 at 15:55, Martin Stockzell said:

Har märkt på sistone att varken simbrief, pfpx eller vroute är superbra på att leverera korrekta rutter. Man hamnar oftast en bra bit ifrån både INBES o/e NISGO. (typ GEVRU el DIKVI) Vi kanske ska tillverka några bättre rutter för att slippa få ett "öööhhh va?" som svar när man ger dct NISGO eller motsvarande till alla :D

Vet inte om ARS DCT NISGO är valid från Arlanda tex, men det blev valid från Bromma

KOGAV L77 BOR NISGO hittade jag nåt om nu iofs
NEGIL M852 OGIRO INBES borde funka från ESGG

EDIT: jag är tillgänglig förresten! om det inte behövs så flyger jag gärna annars!

Appropå rutter.

Enligt AIP ENR 3.5 som beskriver FRA "Connecting routes" (Om man nu flyger över FL285, men det kan man väl räkna med 🤔) är det tillåtet att flyga följande, bold är de som jag personligen skulle valt själv om jag flög.

Från Arlanda: KOGAV DCT NISGO alt. ARS N623 IBGAX DCT NISGO (ARS DCT NISGO ger error när jag kollar via Eurocontrol iaf) // Tillbaka BATOV DCT ELTOK

Från Bromma: ARS N623 IBGAX DCT NISGO alt. ARS DCT PERAX DCT NISGO // Tillbaka BATOV DCT ARS

Från Landvetter: NEGIL M852 OGIRO DCT INBES //Tillbaka LOMLA DCT OGIRO M852 NEGIL

Ja, det är lite rastlöst när man måste hålla sig hemma under dessa tider.. 😆

(Påpeka gärna fel om ni hittar några, eller förslag 😇)

Edited by Max Kuhla
  • Like 1

30

Bokade positioner, men såg att ESKS ligger som "Strängnäs AB Tower" i Vroute, mejlat supporten så förhoppningsvis
blir det korrekt med tiden (!)

bild.png.d669b2175a33a4ef63c4615436dfd9cb.png

Edited by Hakan Schulz

Lustigt, jag försökte boka ESKS men kunde inte hitta den i listan i vroute, men nu är den där (kanske efter att du har bokat?).

@Martin Loxbo ja precis, den fanns inte med från början, men la till ESKS.

Man kan lägga till positionsbeteckningar som saknas och som man vill ha med via länken "add another position to the position list"

Tror dock det behöver uppdateras på fler ställen för ESKS dyker inte upp som bokad position på VATSIM Scandinavia hemsidan... (?)

Edited by Hakan Schulz

3 hours ago, Hakan Schulz said:

Man kan lägga till positionsbeteckningar som saknas och som man vill ha med via länken "add another position to the position list"

I 14 år har man använt vroute men inte tänkt på att man kan lägga till positioner... :D

• Haha 1

Flög in och ut med Loxbos' scenery. Superbra scenery för oss som föredrar precision/prestanda framför "lull-lull".
Trevligt att ha "the scenery maker" som tornflygledare!

• Like 1

Tack för de fina orden men jag måste säga att Marcus/ORBX scenery flyter på bra även på min 10 år gamla dator! (Iaf i R-TWR ;))

Här är du på bild förresten. :)874342368_ESKSTWRBLX8BT2.thumb.jpg.72830aa7135e030474fef286e0b2fcd7.jpg

• Like 2

Ja det blev ett lite småmysigt event. Folk kom i lite kluster. Fick till Towerview till slut Martin, men dina inställningar vore kanon!

• Like 2

2 hours ago, Martin Stockzell said:

Ja det blev ett lite småmysigt event. Folk kom i lite kluster. Fick till Towerview till slut Martin, men dina inställningar vore kanon!

Testa att ladda bifogad fil (sparas i Dokument\Prepar3D v4 Files). Tror att det bara är fxml-filen som behövs. Om det funkar bra kan jag lägga upp ett paket med tower views för alla flygplatser.

ESKS TWR.fxml

22 hours ago, Martin Loxbo said:

Testa att ladda bifogad fil (sparas i Dokument\Prepar3D v4 Files). Tror att det bara är fxml-filen som behövs. Om det funkar bra kan jag lägga upp ett paket med tower views för alla flygplatser.

ESKS TWR.fxml 43 kB · 4 downloads

Det funkade utmärkt, man fick passa sig för att inte välja någon flygplats eller liknande innan då det gjorde att man hamnade på inbyggda tower position. Men om man laddade fxml-filen utan att göra några inställningar så blev det perfekt!

• Like 1

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...