Jump to content

CTP W21 debriefing

Lukas Agerskov (1226374)
 Share

Recommended Posts

Lukas Agerskov (1226374)

Ctp er kommet i hus og det er tid til debriefing. 

Vil gerne høre jeres oplevelse med eventet. Hvordan var jeres generelle oplevelse? Hvad virkede? Hvad virkede ikke? Hvad skal vi tage med til vores næste event, og hvad skal vi undgå? 

Alle tanker er velkomne! 

Thomas Broegger (1447687)

Jeg havde 3 positioner, A-TWR, C-TWR og til sidst en A-GND. 

Med den rækkefølge var jeg ikke overbebyrdet på nogen af positionerne. Og på de 1,5 time jeg sad A-TWR havde jeg 5 ankomster og en enkelt VFR jeg kunne hygge mig med.

Mit indtryk af det jeg kunne følge på Euroscope var at en del var forsinkede i afgangen, men at det ikke var controllernes skyld, mest langsomme piloter. Så hvis man skal tage en lektie kunne det være at der skal mere end 15 min. til fra push til take-off. Men det er der nok nogle af de andre der kan kommentere på.

Af gode ting vil jeg især fremhæve vores møde aftenen før, super med en gennemgang med mulighed for at spørge.

Desuden var briefing og "vagt-plan" som altid af super kvalitet!

Peter Lund (835801)

Nu er jeg ikke ATC mere og flyver kun.
Da jeg pt. sjældent flyver langruter lavede jeg mit eget lille CTP ved at flyve mellem 2 event lufthavne som gik over alt forventning.

Som Thomas skriver skal der måske sættes lidt mere tid af til taxi, men det afhænger måske også af banebrug.
Fra jeg skubbede på B6 til jeg startede gik der 22 minutter hvilket faktisk er ret godt syntes jeg også taget i betragtning der var 2 startene før mig.

Min oplevelse var også at koordineringen fungerede fint også med Tyskland. Inden min SID var fløjet havde jeg fået en direct ned gennem Tyskland til RIMET hvor erfaringen siger der er en højde restriktion ind til Frankfurt.

Da jeg returnerede ved 17-tiden kunne jeg godt mærke at eventet var ved at være overstået og trafikmængden var ikke så stor.

For mit vedkommende syntes jeg som non-event pilot at det gik over alt forventning og jeg vil godt sige STOR TAK til alle involveret for et rigtig godt stykke arbejde og at det var en fornøjelse som altid.

Det eneste jeg godt kunne havde tænkt mig var brugen af PDC, men jeg ved det er meget forskelligt fra controller til controller om man vil bruge det.

Torben Andersen (861112)

Jeg havde 3 positioner, DK-V, CH-DEP og CH_APP.

Flyene kom med god spacing (tak til jorden for det- samt DK-D). Først sidst på min vagt i DK-V spidsede det lidt til, da EDDF flyene nærmede sig og DK-S og jeg skulle koordinere et par ting. Men det løste sig.

DEP flød også fint - en enkelt ting om et fly (husker ikke callsign), der var blevet lovet dct AMSEV på jorden, men hvor flyveplanen sagde MIKSI - ODN (!). Så da DK-D request dct ODN valgte jeg at refuse og så lade pilotens req blive udredt af DK-D. Det kunne måske være løst smartere af mig. En ACA pilot spurgte "om han skulle dreje til højre nu?" på sin LANGO dep, så han kom lidt for langt på SID'en og snittede svenskt luftrum og måtte have en vektor tilbage til TOBIS. Utroligt på sådan en event.

Omkring APP (endnu en gang UNDSKYLD til Kenneth for forsent fremmøde - havde set forkert på planen og givet mig selv 30 min pause i stedet for 15 - pinligt)) var det stille på dette tidspunkt på eventet. En enkelt ankomst nord fra via ERNOV måtte have lidt vektorer rundt om dep event trafik, men ellers let håndterbart.

Tak til alle for en god og langt mindre stressfyldt dag, end jeg har prøvet før under en CTP.

Kristoffer Michelsen (1369820)

Jeg havde DEL, S_CTR og D_CTR.

Og som Thomas skriver så kom en del af flyene sent afsted, dog ikke meget sent, men jeg tror mange af piloterne ikke helt havde forstået at de skulle pushe 15 minutter før CTOT, så da jeg kaldte op og spurgte om de var klar skulle de fleste lige have et par minutter. Jeg kom endda til at sende et par fly alt for tidligt over til A_GND, but hey ho 🤷‍♂️. Mads Jacobsen tog det som en champ og holdte dem tilbage. 
Synes departures var spredt godt ud så det blev aldrig travlt ifht. at give clearence. 

Har ikke rigtig noget at kommentere på S/D da jeg synes koordinering omkring sammenfletning ved BAVTA fungerede godt. 

Ellers et stille og roligt event, langt mindre stressfyldt end hvad jeg havde forventet. Tak for en hyggelig dag.🥳

Peter Toft (1280555)

S_CTR, D_CTR & FLOW her. 

Som jeg så det, så var det godt arbejde hele vejen rundt. Vi kunne præsterer at holde os under vores cap på 4 non-event fly over Atlanten i timen, så det var egentlig vellykket. Desuden synes jeg ikke vi blev overrumplet med trafik, og trafikken fra EDDF der skulle igennem S sektoren kom i bølger. Det eneste mindre gode, var, som det er allerede beskrevet, nogle piloter der ikke rigtig overholdte deres CTOT tid - men der var aldrig noget tidspunkt med "for meget trafik".

Så kudos til alle controllere der deltog - godt arbejde, and cheers to another one! 🍻

Edited by Peter Toft

Mads Dybdal Jacobsen (1436742)

A_GND, DEL og D_TWR her

Synes alt i alt, at det var vellykket og fungerede over hele skaren. Tror måske der på et tidspunkt var en smule forvirring over, om det var CTOT der skulle stå i remarks eller om det var EOBT, hvilket måske forårsagede, at et par fly pushede for tidligt, mens man troede, at de faktisk havde overskredet deres slot-tid selvom dette ikke var tilfældet.

Fungerede super fint, at DEL holdte på flyene indtil deres EOBT, så folk ikke kaldte for push i tide og utide, hvilket var med til at forsikre, at flyene kom ud i den rigtige rækkefølge.

På DEL var samarbejdet super fint mellem FLOW som hele tiden var up-to-date med clearances og ctots/eobts

Tilslutter mig jer andre og siger tak for en hyggelig dag. 

Edited by Mads Dybdal Jacobsen

Jonathan Hougaard (1457572)
21 hours ago, Kristoffer Michelsen said:

jeg tror mange af piloterne ikke helt havde forstået at de skulle pushe 15 minutter før CTOT, så da jeg kaldte op og spurgte om de var klar skulle de fleste lige have et par minutter.

Bare lige en kommentar fra en som slet ikke var med - tro mig, det er 100% realistisk at piloterne har svært ved at overholde deres CTOTer😄 Altså ikke på grund af modvilje, men bare fordi der er enorm meget usikkerhed forbundet med boarding-processen - der er bare mange ting der kan gå galt og lige tage et par minutter ekstra. Enten er de klar 20 minutter for tidligt, og presser på for at få lov at komme afsted. Ellers er de klar i absolut sidste øjeblik, og efter flere gange at have forklaret dem situationen og bedt dem bekræfte "You have to be AIRBORNE within 5 MINUTES!" følger de som regel op med den langsomste taxi du nogensinde har set, evt. kombineret med "cabin not ready", "we just need one minute on the runway" etc.😣 Det er meget sjældent der er nogen der er klar så det lige præcis passer med CTOTen.

Derfor har vi jo også et tolerance-vindue at arbejde med: -5/+10 minutter. Dvs. hvis CTOTen hedder 1310, så må flyet starte mellem 1305 og 1320. Det er også nødvendigt at kunne skubbe starten et par minutter i hver retning, da det kan være nødvendigt at ændre startrækkefølgen for at optimere starterne. Husk på, CTOTer er et resultat af en restriktion enten en-route eller på destinationen - de tager ikke højde for kapacitet på afgangslufthavnen. Så, kort fortalt, ude i virkeligheden benytter vi os af -5/+10 vinduet hver eneste gang vi har en CTOT.

Til gengæld er der absolut ingen, der får lov at starte uden for det vindue. Hvis de er klar før, så får de besked på at de enten kan vente, eller sende en ny flyveplan med opdateret EOBT og håbe på det giver en forbedring. Og hvis de ikke når det til tiden, må de (enten via deres company eller via os i tårnet) få sendt en delay-message (DLA) til EUROCONTROL, der så kvitterer med en ny CTOT. Jeg er godt klar over man selvfølgelig ikke har den mulighed på VATSIM - her er en CTOT jo mere statisk og kan ikke lige ændres.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
 Share

• Create New...